Make your own free website on Tripod.com

Posted by on September 5, 2022

شاخص توده بدنی یا BMI از تقسیم وزن (کیلوگرم) به مربع قد (متر) به دست می آید. BMI به صورت مستقیم میزان چربی های بدن را اندازه گیری نمی کند بلکه میزان بافت چربی بدن را در مقایسه با بافت های استخوان و عضله به دست می دهد. شاخص توده بدنی طبیعی بین ۲۰ تا ۲۵ قرار دارد.اگر این عدد بین ۲۵ تا ۳۰ باشد ،اضافه وزن محسوب می شود. در چاقی کلاس یک BMI بین ۳۰ تا ۳۵ و در چاقی کلاس دو BMI بین ۳۵ تا ۴۰ قرار دارد. اگر این عدد بالای ۴۰ باشد چاقی مرضی یا مفرط گفته می شود. بهترین گزینه در افراد با BMI بالای ۳۵ جراحی چاقی است.

درباره محاسبه شاخص توده بدنی یا bmi

(Body Mass Index = BMI) نشان دهنده میزان چربی بدن است. افراد با دانستن بی ام آی بدنشان میتوانند ذهنیتی نسبی از وضعیت جسمی شان بدست آوردند و در صورت نیاز به درمان و حفظ سلامتی تصمیم بگیرند.

شاخص حجم بدن (BMI) فرمولی است که توسط آماردان بلژیکی ساخته و توسط آدولف کتلت توسعه یافت. محاسبه بی ام ای در واقع مرجعی برای نشان دادن میزان حجم بدن می باشد و دقیق ترین معیار جهانی چاقی است. با استفاده از این مقیاس می توانید متوجه شوید که آیا دچار کمبود وزن هستید، اضافه وزن دارید و یا اینکه طبیعی هستید.

نحوه اندازه گیری BMI

اگر می خواهید میزان شاخص یا عدد توده بدنی خود را به صورت دستی اندازه گیری کنید فرمولی وجود دارد که میتوانید برحسب آن این کار را انجام دهید. این مقیاس تقریبا دقیق میباشد و تنها به دو متغیر وزن و قد شما بستگی دارد. البته برای دقت بیشتر می‌توانیم سن و جنسیت را نیز در محاسبات لحاظ کنیم ولی با توجه به اینکه همین فرمول نیز دقت بالایی دارد، می توانیم از دو متغیر سن و جنسیت چشم پوشی کنیم.

نتیجه

تا حدودی می توان سلامت عمومی بدن را از عدد شاخص توده بدنی تخمین زد و ریسک ابتلا به بیماری های مختلف را پیش بینی کرد.

برای مثال افرادی که BMI بالاتر از ۴۰ دارند در معرض درگیری با بیماری های زیر قرار دارند:

کلسترول خون بالا
دیابت نوع دو
بیماری های قلبی عروقی
سکته
فشار خون بالا
برخی سرطان ها
بیماری های مرتبط با کیسه صفرا
خر و پف
آرتروز و بیماری های مفصلی

به طور کلی در یک عدد بی ام ای ثابت:

چربی بدن زنان بیشتر از مردان است.
کسانی که پوست برنزه دارند نسبت به افراد سفید پوست چربی کمتری در بدن دارند.
چربی بدن افراد کهن سال بالاتر از جوان تر ها می باشد.
ورزشکاران چربی کمتری نسبت به بقیه افراد دارند.

ارتباط انواع جراحی چاقی با bmi

جراحی چاقی معده الان دیگر بسیاری قدر و قدرت او را فهمیده اند و متوجه شده اند که با شاخص توده بدنی بالای ۴۰ نیاز به اهرمی قوی چون جراحی باریاتریک است و ورزش و رژیم به تنهایی چاره ساز نیست، به ویژه اینکه در دو دهه اخیر با تقویت صنعتی شدن این مشکل حادتر شده و کشور های توسعه یافته نیز درگیر بیماری های غیر واگیر مثل چاقی شده اند.

بیمه و جراحی چاقی

از بی ام آی بالای ۴۰ را تمام بیمه ها پوشش می‌دهند و می توانید از این بیمه ها برای انجام جراحی چاقی استفاده کنید.

جراحی چاقی و انواع آن از جمله عمل اسلیو معده یا جراحی بای پس معده و دیگر روش های جراحی لاغری شامل بیمه میباشد.برای مشاهده هزینه انواع جراحی چاقی کلیک کنید.

بیمه و بی ام ای بالای ۴۰

برای محاسبه شاخص توده بدنی اول وزن خو را بر حسب کیلو گرم تقسیم بر قد بر حسب متر کنید بعد جواب بدست آمده را یکبار دیگر تقسیم بر قد بر حسب متر کنید اینطور bmi شما بدست می آید. برای محاسبه bmi خود از فرم مربوطه هم استفاده کنید.

منبع : https://dratarodi.com/calculation-bmi/

Comments

Be the first to comment.

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*