Make your own free website on Tripod.com

Posted by on September 27, 2020

طلاق توافقی برای زوجین چه مضراتی دارد؟

یکی از برجسته ترین مضرات طلاق توافقی برای زوجین آسان بودن و سریع بودن این راهکار است که سبب شده دو طرف به راحتی تحت تاثیر مشکلات متعدد قرار بگیرند و طلاق را که آخرین حربه در زندگی است به عنوان بهترین و موثرترین روش برگزینند و به زندگی خود خاتمه دهند.

از دیگر مضرات طلاق به صورت توافقی این است که زوجین در کوتاه ترین زمان ممکن از تصمیم خود پشیمان می شوند چرا که این اقدام علی الرغم اینکه دارای سرعت زیادی است، دو طرف نیز از شرایط روحی و روانی مساعدی برخوردار نمی باشند و از پیامدها و اثار تخریبی این کار به درستی مطلع نیستند به همین سبب به سرعت اظهار ندامت می کنند.

طلاق توافقی برای کودکان چه مضراتی دارد؟

طلاق توافقی یک پروسه بدون دردسر است که در طی مدت زمان کوتاهی انجام می شود حال آنکه طلاق غیر توافقی از دشواری های بسیار زیادی برخوردار است و مدت زمان انجام این کار به مراتب طولانی تر می باشد. زوجین در طول زندگی پس از بروز مشکلات به دو صورت توافقی و غیرتوافقی اقدام به جدایی می کنند.

از تفاوت های بارز این دو روش مفارقت زوجین، در بازگشت به زندگی است به گونه ای که امکان بازگشت به زندگی مجدد در طلاق توافقی برای زوجین امکان پذیر نمی باشد حال آنکه در طلاق غیر توافقی گاهی با وساطت بزرگترها و خانواده های دو طرف این امر منجر به سازش می شود و دو طرف فرصتی دوباره برای با هم بودن به دست می آورند.

نکته: مسری بودن طلاق توافقی از مهمترین مضرات این نوع طلاق است به عنوان مثال تسریع و تسهیل این راهکار می تواند برای افرادی که این مسئله را تجربه کردند و اظهار هیچگونه ندامت و پشیمانی نمی کنند بلکه از آن رضایت کامل نیز دارند امری خوشایند تلقی شود و آن را به دیگران نیز توصیه کنند و ابلاغ نمایند. نکته قابل توجه این است مطالب مذکور سبب افزایش چشمگیر آمار طلاق و عدم سازش زوجین شده است.

معایب طلاق توافقی برای زوجین

همان گونه که ذکر شد طلاق توافقی آسیب های جدی برای زوجین به همراه دارد که این آسیب ها باید مورد اهتمام آن دو واقع شود. در قانون جدید طلاق توافقی دو نکته از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است نخست اینکه رابطه و ازدواج بین زوجین محرز شود برای مثال زندگی آن دو به صورت مشترک و زیر یک سقف باشد. دوم این که دادگاه تمام سعی خود را جهت صلح و سازش بین طرفین و همچنین بازگشت مجدد آنها به زندگیشان انجام دهد و چنانچه طرفین حاضر به بازگشت و سازش نباشند دادگاه این موضوع را در رای خود ذکر نماید.

قانون طلاق توافقی جدید نسبت به قانون پیشین دچار تغییرات چندانی نشده و یکی از تغییرات جزئی که می توان به آن اشاره نمود ارجاع زوجین به مراکز مشاوره پیش از طلاق است که در طی جلساتی انجام میشود و تاثیرات بسیار ویژه ای از خود برجای میگذارد.

نکته: نکته قابل توجه این است که مشاوره هایی که پیش از طلاق صورت می گیرد تاثیر مستقیم بر روی روند و درصد طلاق دارد و می تواند تنش ها و مشکلات موجود بین زوجین را حل و فصل نماید.

نکات مهم پیرامون مضرات طلاق توافقی

پیرامون طلاق توافقی اطلاعات و جزئیاتی در دست است که پیش از اقدام به این کار آگاهی نسبت به آنها امری الزامی است چرا که ممکن است در پاره ای از اوقات عدم آگاهی از این مسئله به زیان یکی از دو طرف باشد. بنابراین ضروری است پیش از شروع اقدامات اولیه برای ثبت درخواست طلاق به صورت توافقی، به مراکز مشاوره خانواده مراجعه شود که این اقدام بیش از مشاورین طلاق حائز اهمیت است و متخصصان با ارائه بهترین راهکار می توانند مانع طلاق توافقی زوجین شوند.

شایان ذکر است افرادی که به عنوان متخصص در این مراکز مشغول فعالیت هستند دارای مهارت و تجربه در این زمینه می باشند و مراجعه اشخاص مختلف و آشنایی با زندگی آنها می تواند در حیطه ارائه راهکارهای لازم و منطقی به دو طرف نقش بسزایی ایفا نماید و تجارب جدیدی را در اختیار آنها قرار دهد. چنانچه مراجعه به مشاوره خانواده بدون ثمر باشد از این پس توصیه می شود افراد به مشاوره طلاق رجوع کرده و مسائل را به صورت جزئی و دقیق با آنها در میان گذارند تا بتوانند از حق خود دفاع کنند.

در پاره ای از اوقات زوجین در دوران عقد تمایل به جدایی و طلاق توافقی دارند که در این صورت چنانچه گواهی دوشیزگی اخذ شود می توان نام همسر را به طور کامل در شناسنامه خود پاک کرد و اگر به اشتباه گواهی عدم بارداری دریافت شود دیگر امکان از بین بردن نام همسر وجود ندارد و این امر می تواند یکی از معایب طلاق توافقی باشد.

مضرات و معایب طلاق توافقی برای زنان

از دیگر مضرات طلاق به صورت توافقی این است که زن در صورتی که مهریه و حقوق قانونی خود را بخشیده باشد تحت هیچ شرایطی نمی تواند اقدام به برگشت آن نماید به عبارتی چنانه در زمان عده زن درخواست مواردی را نماید که آنها را بخشیده است مرد نیز متقابلا درخواست ادامه زندگی زناشویی را می دهد که این امر مانعی جدی بر سر راه طلاق توافقی به شمار می رود.

نکته قابل توجه این است تنها زنانی می توانند درخواست رجوع و بازگشت به موارد مذکور را داشته باشند که باکره و یائسه هستند. همانطور که میدانید رای دادگاه مبنی بر مواد فوق الذکر قابل بازیابی و تجدید نظر می باشد اما زوج می تواند با گذر مراحلی این امکان را از دادگاه سلب نماید و رای را به صورت قطعی به ثبت برساند.

بنابراین « رجوع » از مشکلات و معایب طلاق توافقی است که امروزه به وفور قابل ملاحظه می باشد و توصیه می شود زوجین در صورتی که تمایل به مفارقت و جدایی دارند از تمامی نکات و قوانین و تبصره های ذکر شده به صورت دقیق آگاهی لازم را کسب نمایند.

منبع گروه وکلای پویا دادبان

Comments

Be the first to comment.

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*