Make your own free website on Tripod.com

Posted by on October 10, 2019

جاذبه های گردشگری تفلیس

پایتخت کهنه و پر جنب و جوش گرجستان در راستا هر دو کناره رود کورا پیمان دارد و کوهستان از سه طرف آن را احاطه کرده است. طبق پذیرفته شده‌ترین افسانه شکل‌گیری تفلیس، در میانه ها قرن پنجم پس از میلاد مسیح، شاه واختانگ نخست گرگ راز با یک شاهین در منطقه‌ای پردرخت مشغول شکار بوده که شاهین قرقاولی را می‌گیرد یا زخمی می‌کند و بعد هر دو پرنده در یک چشمه آب گرم در آن تقرب افتاده و به دلیل سوختگی می‌میرند. شاه واختانگ به قدری تحت تأثیر چشمه‌های آب گرم پیمان می‌گیرد که تصمیم می‌گیرد درختان جنگل را قطع و شهری بنا کند. اسم تفلیس اقتباس از واژه گرجی کهنه «تبیلی» به معنای گرم است. تحقیقات باستان‌شناختی نشان می‌دهند که از هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح انسان‌ها در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند.

تفلیس

1. بافت قدیم تفلیس

دیدنی‌های اصلی این شهر در بافت قدیم تفلیس جمع شده‌اند. این ناحیه به حمام‌های گوگردش مشهور است که منبعشان چشمه‌های طبیعی آب گرم هستند.

در تقرب این منطقه، در خیابان شاردنی، رستوران‌های نامی و مدرن، کافه-بار‌هایی با فضای باز، کلوپ‌های شبانه امروزین و گالری‌های هنری زیادی هست.

2. نارین قلعه

کوه ورجاوند متاتسمیندا بخش‌هایی از قلعه کهنه ناریکالا را در برگرفته که بر فراز تفلیس است. این مشهور‌ترین و باستانی‌ترین بنای روزگار باستان تفلیس است. اهالی شهر آن را «قلب و روح شهر» می‌خوانند. این قلعه در سده چهارم با نام شوریس تسیخه (قلعه حسد) بنا شد. بعد‌ها مغول‌ها نامش را به نارین قلعه (قلعه کوچک) تغییر دادند. کفش‌های کوهنوردی‌تان را به پا کنید و از تپه بالا بروید. چشم انداز فوق‌العاده‌ای که از قله قابل نگریستن است ارزشش را دارد. مرز در قلعه و کلیسای ارتودکس درون آن قدم بزنید.

3. خیابان آگماشنبلی

خیابان آگماشنبلی احد از طولانی‌ترین و زیباترین خیابان‌های شهر است. در اینجا، بناهای تاریخی زیاد زیبا، ورودی‌های رنگارنگ و تزئینات معماری خاصی هست.

4. کلیسای جامع تثلیث

این بنای باشکوه با معماری فوق‌العاده‌اش بر فراز تپه سنت الیاس در قلب شهر واقع شده است. کلیسای جامع سامبا (تثلیث) ظرفیت ۱۵۰۰۰ نفر را دارد. بلندی این کلیسا به ۷۸ متر می‌رسد و عبادتگاه آن از هر نقطه‌ای از شهر قابل تماشا است. کلیسای جامع تثلیث بزرگ‌ترین کلیسای جامع گرجستان است.

5.حمام‌های گرم در آبانوتوبانی

این حمام‌ها در دوره اوج جاده ابریشم یکی از جاذبه‌های شهر بود. در آن زمان، ۶۳ حمام در این شهر وجود داشت. وانگهی در دوران امپراتوری روسیه، وقتی حمام‌های آبانوتوبانی میهمانان مشهوری همانند پوشکین و دوما داشت، ۱۰ حمام در این منطقه وجود داشت. امروز ۵ گرمابه با سطوح راحتی مختلف در این برزن هست. این حمام‌ها که بیش از ۱۵۰۰ سنه قدمت دارند مکان‌هایی فوق‌العاده برای ماساژ و تسکین هستند الی تجربه‌ای راستین از حمام‌های موجود در این محل به شما بدهند. می‌توانید از حمام‌های عمومی محلی لذت ببرید یا با کمی خرج بیشتر به حمام خصوصی خودتان بروید. این منطقه حمام‌ها را به راحتی می‌توانید در ضلع جنوبی پل متخی پیدا کنید. این محله چندین گرمابه حقیر دارد

6.خانه اپرای پالیاشویلی

این خانه اپرای کبیر مرکز باله و اپراهای دسته جمعی است. داخل این منزل اپرا ساختاری بسیار شرقی دارد و با دیدنش تردیدی برایتان نمی‌ماند که گرچه در کشور کوچکی واقع شده احد از مهم‌ترین خانه‌های اپرای جهان است. با این که معماری این خانه اپرا امروزین است به نکوداشتن نشانه می‌دهد که گرجستان پلی بین خاور میانه، آسیا، اروپای غربی و اروپای شرقی است.

جاذبه های گردشگری باتومی

باتومی شهری است که از دیدن آن واقعاً لذت بردم. این شهر محل‌های زیبایی برای پیاده‌روی، بلوار‌های بلند، ساختمان‌های جدید شیشه‌ای و کهنه سده نوزدهمی و میدان‌های زیبایی دارد که باعث می‌شد حس کنید در اروپا هستید. همین‌طور پارک‌هایی سرسبز، محل‌های خوب و آرامی با دریاچه، آب‌نما و اگر پول داشته باشید انواع خدمات از رستوران و هتل گرفته تا انواع کازینو‌ها و کلوپ‌های شبانه، پارک آبی، کلوپ غواصی و کلوپ قایق‌های تفریحی دارد.

باتومی

1. از پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری یا استراحت در بلوار باتومی لذت ببرید

این بلوار که در سال ۱۸۸۴ ساخته شده به درازا ۶ کیلومتر در راستا کناره پیمان دارد. در مسیر، می‌توانید بهترین دیدنی‌های باتومی، از جمله تندیس علی و نینو را ببینید، سازه‌ای فلزی از یک فوت شد و زن که به زیبایی به هم می‌پیوندند و عشق می‌ورزند. این مجسمه نورپردازی زیبایی در شب دارد. علی و نینو یک جفت آذربایجانی- گرجی در رمان نامی قربان سعید هستند. همین‌طور می‌توانید چرخ و فلک کبیر و برج الفبای ۱۴۵ متری را ببینید که یادبودی برای حروف الفبای کهنه و منحصر‌به‌فرد گرجی است. از کنار کافه‌ها و جاذبه‌های توریسم زیادی عبور می‌کنید و سمت چپتان برج‌های زیادی می‌بینید، هتل‌های جدید رادیسون و شرایتون و بلند‌ترین ساختمان گرجستان، برج ۲۰۰ متری باتومی. وانگهی منظره‌های زیبایی از دریا می‌بینید، مکان‌های خوبی برای عکس دریافت که شامل بلوار کهنه و آب‌نما‌های زیادی می‌شود. از کل مهم‌تر، محل مناسبی برای استراحت، تماشای مردم، پیاده‌روی، دوی صبحگاهی، بیرون بردن سگ، تماشا غروب دریای سیاه، تماشای کوه‌ها، کرایه کردن دوچرخه، بازی با بچه‌ها و غیره است.

2. از میدان اروپا رویت کنید

باتومی تنها ساختمان‌های جدید ندارد. بهترین بنا‌هایش به سده نوزدهم برمی‌گردد، زمانی که شهر بندر آزادی در راه نفت دریای خزر به اروپا بود و به علت سرمایه‌گذاری‌های امثال نوبل و روچیلد رو به شکوفایی بود. دورتادور میدان بنا‌های بازسازی شده باستانی و ساختمان‌های جدید با سبک کهن هست و می‌توانید قلعه‌ای با ساعت نجومی و مجسمه خاطره مدیا را در وسط ببینید. مدیا نخستین زن گرجی شناخته شده در تمام جهان از اساطیر آرگونات‌ها بود که پشم زرین را از قلمروی نفت‌خیز کولچیس گرجستان به یونان باستان برد.

3. در میدان پیازا حس می‌کنید در اروپا هستید

حس می‌کنید وسط ایتالیا هستید، محیط‌ خوبی است با رستوران‌های عالی، موزیک زنده و زنگی که از ساعت ۳ پس از ظهر به پس هر یک ساعت به صدا درمی‌آید (موزیک می‌زند).

4. با دلفین‌ها بازی کنید، از فضای تفریحی ۲ دریاچه کم و بیش پارک۶ می و داخل آن لذت ببرید

در اینجا، جاذبه‌های توریسم زیادی خواهید یافت: دسته جانورشناسی، دلفیناریوم و آکواریوم. دریاچه زیبای نوری گلی میان پارک واقع شده و محلی هیجان‌انگیز برای استراحت است. دلفیناریوم یکتا از محبوب‌ترین جاذبه‌های گرجستان است. نمایش هیجان‌انگیزی دارد. دلفین‌های دوست‌داشتنی و باهوش کار‌های جالب و بامزه‌ای می‌کنند، می‌رقصند، آواز می‌خوانند، یکدیگر را می‌بوسند و در آغوش می‌گیرند. یک مجری عالی نمایش را به سه زبان اجرا می‌کند: گرجی، روسی و انگلیسی. آن طرف پارک ۶ می یک دریاچه مصنوعی است با فواره‌های رقصان، رستوران و مناظری از بافت جدید و برج‌های باتومی. می‌توانید عدالتخانه و یک شعبه جدید مک‌دونالدز را ببینید که در سنه ۲۰۱۳ برنده جایزه بهترین ساختمان سنه شد. در businessinsider اطلاعات اکثریت در این مورد موجود است.

5. از حیث پانورامای باتومی لذت ببرید

تراموای برقی آرگو شما را به مکان‌هایی با دید خوب پانوراما از شهر می‌برد. در حال حاضر، قیمتش ۱۰ لاری است. همین‌طور می‌توانید با تاکسی به صومعه سامبا بر فراز تپه‌ای در رأس شهر بروید. با این که از دید من خط افق باتومی از ساحل ماخینجواری بهتر از ارتفاعات دیده می‌شود، این هم تجربه نکوداشتن است. می‌توانید به محل‌های دیگری در تقرب باتومی بروید، مثلاً پارک ملی میترالا.

6.غذا‌های محلی آجاری را امتحان کنید

می‌توانید کاچاپوری آجاری یا غذا‌های سایر آجاری را آزمون کنید. محبوب‌ترین غذا‌های محلی بر این پایه اند بورانو (پنیری که در کره آب می‌شود)، چیربولی (صبحانه‌ای با تخم مرغ و گردو) و سینوری (غذایی با پنیر کلبه که روی خمیر قرار می‌گیرد – این غذای آجاری مورد علاقه من است). گونه ها شیرینی‌های محلی سرشناس هم موجود است، به خصوص، باقلوا و شکرلمه (شیرینی شکری).

جالب است بدانید که گرجستان ارزان ترین مقصد توریستی برای ایرانیان است.این موضوع باعث جذب هرچه بیشتر گردشگران ایرانی به این کشور زیبا شده که به همه توصیه می کنیم

Comments

Be the first to comment.

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*